Kiruccanás a Giro Italia-ra
1. nap: Miskolc - Szántód / 361 km /
Hiába „erőszakoltam”
meg saját magam a korai lefekvéssel indulás előtt, éjjel csak forgolódtam. Két óra
után ennek véget vetettem és kiugrottam az ágyból. A terv szerint még aludhattam
volna egy órácskát, de az izgatottság kiverte az álmot a szememből. Kinéztem az
ablakon és megkönnyebbülve észleltem, hogy az időjósoknak most sem lett igaza,
hiszen csillagos égbolt kacsintott vissza. Gyors öltözködés, s már kaptam is a hátamra
az előre kikészített táskákat, miközben a kedvesem becsomagolta a szokásos fagyasztott
sült oldalast és a csirkecombokat. A nappali fényként kivilágított városból kifelé
tartva végigzongoráztam az előttem álló túrám előzményeit, és nem voltam teljesen
megelégedve - az előző évekhez képest – a számbavett tényekkel. A felkészülési időszakom
nagyon rövidre sikerült, hiszen márciusban még hóviharok tomboltak, és bár a szobában
gyakran görgőztem, az mégsem pótolta a délutáni tréningeket a Bükkben. Korábbi években
nyáron voltak a nagy túráim és a 4-5 hónap felkészülési idő tele versenyekkel megfelelő
fizikai állapotot biztosított ahhoz, hogy ne legyenek erőnléti problémáim. Most
viszont egy bő hónap maradt arra, hogy formába hozhassam magam. Ettől azonban egy
lényegesen aggasztóbb esemény árnyékolta be az indulásomat. Kis kitérőként
szeretném megosztani a történteket, hiszen ezek nagy hatással voltak az utam
kimenetelére:
Teljes menetfelszerelés
|
Miskolcot elhagyva egy
tízszázalékos emelkedő adta meg az alaphangulatot, majd miután jól leizzadtam, a
másik oldali ereszkedés hűtött le, miközben a lámpám fényénél próbáltam kerülgetni
a tengelyrepesztő kátyúkat. Harsányig még egyszer megismételtem a kora hajnali produkciót,
majd a 3-as főúttal párhuzamos bányaúton tekertem tovább. Mezőkeresztesnél már világosodott,
és a Füzesabonyig tartó szakaszról csak annyit írnék, hogy bizony tartalmazott nem
túl szabályos elemeket is, melyeket most nem részleteznék. Az autópálya felett áthaladva
hamarosan rátértem a 31. sz. főútra, melyet gyakran használtam korábban is,
hiszen Budapest megközelítésének legegyszerűbb lehetősége. Nagyon rossz minőségű
útszakasz, melyet foltozgatnak ugyan, de a sok hatvanas táblával próbálják védeni
a közlekedőket… és persze magukat is. (Ennél már csak a településeken futó kerékpárútnak
átnevezett járdák küllőszaggató minősége a rosszabb, melyeken Józsi bácsi ugyan
eljuthat a kocsmáig, de az én kerekeimnek és folyamatos haladásomnak a halála.
Arról már nem is beszélve, hogy gyalogosjárdának is használják, közvetlenül a kapuk
előtt fut, és bármelyik pillanatban kiléphet onnan valaki.)
Ezeknek a jászsági településeknek
a szélső utcáinak járdáit gyakran lepik el 5-10 fős hangos társaságok, melyeket
ajánlott nagy ívben elkerülni.) A fentiek tükrében talán meg lehet érteni, hogy
én inkább bevállalom az úttesten való folyamatos – és szabálytalan - haladást.
Jászberény után némileg javult a helyzet, mivel 5-6 kilométer elfogadható minőségű
kerékpárút, majd jobb minőségű aszfalt következett. Tápiószecső után az addig sík
terep lankás dombokká változott, és a főváros közelsége a forgalom növekedésével
is járt, mely rám nem volt negatív hatással. Gyömrő irányába elhagytam a főutat,
és megkezdtem a fővárost délre elkerülő hadműveletemet. Korábbi túráimon többször
használtam ezt a cikk-cakkos útvonalat (Üllő – Ócsa - Alsónémedi - Dunaharaszti),
melynek a végén a tököli kompátkelőnél jutok át a Dunán. Ezen a szakaszon a legérdekesebb
esemény a fantom ócsai lakópark, mely Ócsától négy kilométerre az autópálya mellett
a pusztában épült teljes elszigeteltségben. Egy óra már elmúlt, amikor landoltam
a Duna partján, és mivel a komp a túloldalon volt kikötve, kihasználtam az alkalmat
egy étkezés erejéig. Sajna az átkelésre negyven percet kellett várnom a menetrend
miatt. Már több mint kétszáz kilométer volt a lábaimban, így nem tiltakoztam nagyon
a várakozásért, bár úgysem tudtam volna ellene tenni semmit. Az átkelés gyorsan
megtörtént és hamar kiértem a hatos főúthoz. Korábbi években innentől a padkán hajtottam
egy kilométert, majd rákanyarodva a hetesre - a tiltás miatt - reckírozni
kellett további 4-5 kilométert, amíg Érd után szabad volt kerekezni a hetvenesen.
Az idén találtam egy összekötő földutat, mely ugyan tele volt tócsákkal, de áthidalta
a kerülőt és szabálytalankodni is csak egy km hosszan kellett. Dimbes-dombos tájon
tekertem a Velencei-tóig, szerencsére mérsékelt forgalomban és a záróvonallal „védett”
sáv eléggé jó minőségű aszfaltot biztosított. Eredetileg Gárdony volt az aznapi
cél, de még négy óra sem volt, így nekilendültem a tóparti útnak. Aznap volt a Velencei-tó
MTB maraton és sokan igyekeztek hazafelé, vagy az állomáshoz. A tó végén követtem
a kerékpárutat és egy csatorna-gát kiváló aszfaltja majdnem Székesfehérvár elejéig
elkísért. A városba érve szintén kerékpárúton haladhattam, de mivel
eltérítették a főútról kénytelen voltam a négysávoson bejutni a belvárosba,
majd a főúton elhagyni a várost. Nekifeküdtem a kormánynak viszonylag jó iramot
tudtam diktálni, a gyülekező sötét felhők azonban aggodalommal töltött el.
Nyolc óra körül értem be Siófokra és egy
diszkontban történt pénzköltés után szomorúan konstatáltam az égi áldást. Kereshettem
volna egy kempinget a parton, de én inkább a továbbhaladás mellett döntöttem. Kivillanyoztam
magam és nekilendültem a hetvenesen. Néhány alkalmi szálláshely hívogatott az út
mentén elhagyatott telkekről, de nem engedtem a kísértésnek, csak tekertem a zuhogó
esőben. Szántód után - már erős sötétedésben - keresgélni kezdtem a vadkemping lehetőségét,
ami egy sorompóval lezárt üres telek formájában jelentkezett. Egyik oldalt a vasúti
sín zárta le, úgy száz méter távolságban, a másik oldalt a házaktól egy erdősáv
biztosított a beláthatatlanságról. Ekkorra már elállt ugyan az eső, de csupa víz
volt a talaj. Egy fa alatt gyorsan felállítottam a sátrat, és némi energia-bevitel
után már a hálózsákban találtam magam.
Eredeti terveimben is a lehető legmesszebbre
akartam eljutni, de hogy több mint 360 km összejött, ez elégedettséggel és bizakodással
töltött el mikor álomba merültem. Korábbi túráim során még soha sem tekertem csomagokkal
egyszerre ennyit, igaz, hogy ehhez közel 19 órát kellett úton és kb. 17 órát nyeregben
töltenem.
2. nap: Szántód - Osbalt / 258 km /
Az a fránya vekker, már megint belerondított
az álmaimba hajnal háromkor. A hangulatom tovább tépázta a szemerkélő eső, mely
gyors sátorbontásra késztetett. A legvacakabb érzés azonban az előző este átázott
cipő felhúzása volt, a száraz zokni nyomban átnedvesedett, kellő hűtést biztosítva.
A korai indulásom egyik oka, hogy a hajnali, viszonylag forgalommentes főúton minél
távolabb tudjak eljutni, hiszen a hosszú távú haladás csak így volt elérhető. A
váltakozó intenzitású esőben elég jól haladtam - bár erős oldalszéllel kellett megküzdenem
- és pirkadatkor már Fonyód aszfaltját koptattam. A Balaton nagyon barátságtalan
orcáját mutatta a tajtékzó hullámaival és a kietlen partjával. A házak közt tekerve
alig lehetett élet nyomait felfedezni, pedig egy május közepi vasárnapon azért már
éledezhetne a szezon. A rengeteg eladó nyaraló
viszont jól érzékeltette az ingatlanpiac válságát, mely egyenes következménye lett
a globális gazdasági mélyrepülésnek.
A
tajtékzó Balaton hajnalban
Három évvel ezelőtt jártam utoljára erre,
és a sok csapadék miatt tartottam a sártól, de azóta zúzalékkal megszórták a földutat
és viszonylag simán áttekerhettem a szlovén szomszédokhoz. Időként kisütött a napocska,
ilyenkor átforgattam a száradó cuccaimat a csomagtartóm tetején. A lapos vidéket
lassan felváltotta a dombság, illetve a Szlovén Alpokalja, izzasztó perceket szerezve
számomra. Az A5 autópályát legalább ötször kereszteztem alul, vagy fölül,
egyazon célunk volt: Maribor. Mielőtt elértem volna a várost, egy akadály tornyosult
előttem egy mindössze háromezer méter hosszú, de 15 %-os kaptató formájában. A
viszonylag szűk úttest miatt a túloldali erőteljes lejtő sem okozott túl nagy
élvezetet, de már láttam a völgyben a várost, mely az aznapi célomul szolgált volna
eredetileg. Az óra viszont még csak fél hetet mutatott, így - magamhoz hűen - eszembe
sem jutott, hogy ily korán szállást keressek.
A Dráva menti kerékpárút hálózatot is
tanulmányoztam a tervezéskor, de az a déli oldalt preferálta és a kisebb falvakban
cikk-cakkban haladt, ami nagyobb távolságot és több időt jelentett volna. Ekkor
már a nap rég lebukott a hegyek mögé és én is erőteljesen egy alvóhelyre kezdtem
koncentrálni. Nehezítette a helyzetemet, hogy épp egy szűk kanyonban tekertem,
ahol a folyó és a hegy között alig fért el az úttest, esélyem sem volt a sátrazásra.
Aztán végre némileg kiszélesedett a völgy és egy kisebb települést elhagyva megpillantottam
a folyóparton egy kis fenyőligetet. A hozzá vezető út ugyan egy vízerőmű portájához
vezetett, de a közelgő sötétedés miatt bevállaltam a kíváncsi szemek elől jól takart
parton való éjszakázást. Sátorállítás, pakolás, átöltözés...
Apropó! Napközben a jobb lábamon lévő
cipőn éreztem némi lazaságot, de arra gondoltam, hogy a patent lazult csak fel.
Mikor levettem a cipőt kellemetlen meglepetés ért meglátva a keresztbe teljesen
megrepedt merev talprészt. Ugyan még csak nyolcvan százalékban tört meg, de féltem,
hogy ha teljesen letörik akkor nyomhatom az SPD pedált zokniban vagy szandálban
a következő héten. Első kísérletnek a szigetelőszalagos rögzítést próbáltam ki,
gondoltam, másnap majd elválik, hogy milyen sikerrel. Mire végeztem a cipészkedéssel,
már teljesen besötétedett és a víz erős morajlását füldugóval tompítva álomra hajtottam
a buksimat. Nehéz és szép nap állt mögöttem, terveim szerint haladtam, ami jólesően
nyugtázhattam elalváskor.
3. nap: Osbalt - Maglern /Olasz határ előtt
/ 197 km
A rejtőzés előnyt jelentett előző este,
de a koromsötétben való hajnali táborbontás már más megvilágításba helyezi a helyválasztást.
A pára miatt csurom víz volt minden körülöttem, a sátorlapról már nem is beszélve.
Négy órakor már nyomtam a pedált a nagyon gyér forgalomban, amit nem is bántam,
mert a szembejövő járműveknek én csak egy apró fénycsóva voltam, amiért fölösleges
a távfényt visszakattintani. Ilyenkor teljesen lelassultam, hiszen úgy elvakított
a fény, hogy csak emlékezetből kormányoztam az útszélen. Igen csípős volt a reggel
- 5,8 C – ezért kénytelen voltam a rövidszárú kesztyűre egy zoknit is ráhúzni.
Dimbes-dombos vidéken vágtam át a Dráva nagy
kanyarulatát, és amilyen szép volt a vidék annyira fárasztó is az állandó liftezés.
Moos nevű falunál le akartam vágni egy kerülőt, de jól bementem a sűrűbe, az
aszfalt átváltott fölúttá és sehol nem volt egy teremtett lélek sem. Bosszankodva
már éppen vissza akartam fordulni, mikor autózúgás verte fel a környék csendjét,
s én vakmerően az út közepére állva leintettem. A kedves bácsi készségesen útbaigazított
és hamarosan rátaláltam a duzzasztógátra, melyen átbukdácsoltam a túlpartra. Ekkorra
a higany szála verdeste a harmincat, így a pofaszél kivételesen jól esett. Két
nyomtávos, zúzottköves gáton haladtam közvetlenül a víz partján… igen ez a Drauweg.
Utolértem egy hollandszerű - köszönésük alapján – párt, akikkel az elkövetkező órákban
legalább ötször találkoztam - én megálltam elhajtottak mellettem - kielőztem őket
- 5 km után újra megálltam - utolértek stb. és valamennyiszer hangosan köszöntek
az érthetetlen nyelvükön.
Legalább harminc kilométert tekertem a folyó
partján csodaszép völgyben haladva közben csatlakozott hozzám egy triatlonverseny
mezőnye is, akik futva próbálták maguk mögött tartani az ellenfeleiket. Akit utolértem,
azt hangosan buzdítottam, bár lehet, hogy egy korty víz jobban esett volna nekik
a tikkasztó hőségben. Aztán a folyó külön utakat kezdett keresgélni és én elhagytam,
megtartva a nyugati irányomat. 6-7 km kaptató után felértem a Faak am See tó környékére
és igen nagy késztetést éreztem arra, hogy megmártózzam a hűs habjában. Az út és
a tó között egy domb emelkedett, amit vagy meg kellett volna másznom, vagy megkerülnöm
(4-5 km), de egyikhez sem volt nagy kedvem, így elmaradt a lubickolás, amit
Cobranco kollégám semmi áron ki nem hagyott volna. Még tekertem egy órácskát a hullámzó
terepen, majd megérkeztem az utolsó osztrák városkába Arnoldstein-be. Megtörtént
az előre tervezett Lidl bevásárlás legalább két napra, hiszen az olasz Alpokban
sok lehetőség nem adódik, és az a kevés is jó drágán. A polcok között magyar hangokat
fedeztem fel, melyeket három munkásruhás ember testesített meg. Megszólítottam őket,
és rövid társalgás után kiderült, hogy lakóhelyemtől mindössze huszonegynéhány kilométerre
laknak és a környéken dolgoznak. Kicsi a világ!
A várost elhagyva az erdőben kerestem
magamnak alvóhelyet, de pont két főút közé keveredtem és kissé zavaró volt a
forgalom zaja, így továbbálltam. Messzire már nem mehettem, hiszen a határ már csak
néhány kilométerre húzódott, és előtte egy szűk völgy volt. Egy falucska előtt feltekertem
egy dombra, majd onnan be a sűrű erdőbe… még kétszáz méter és megvolt az ideális
sátorhely. Szokásos esti tevékenységek, majd lefekvés. Reggel már várt a hegy… a
verseny… a GIRO!
4. nap: Maglern - Passo di Lanza / 1562 m /
- Entrampo / 110 km /
Valahogy más volt az a reggel… az óra csörgésekkor nem volt sötét!
Azon a hajnalon némi luxust vittem be monoton életembe, s csak fél ötre húztam a
vekkert. Gyors sátorbontás és hamarosan az olasz határállomás kietlen épületegyüttesénél
nosztalgiázhattam. A nyolcvanas évek közepén ezen a helyen izgulhattunk, hogy a
közeli város piacán vásárolt bórkabátok és farmeráruk nehogy a vámraktárban végezzék.
Sokat nem méláztam a múlton azon a csípős reggelen, mert tengernyi szint várt még
rám. A határ után egy rövid alagúton átjutva letértem az SS13-ról egy párhuzamosan
futó kerékpárútra, illetve egy sínpályára, melyet macskakővel borítottak el és így
lett belőle kerékpárút. Tarvisio valamikori vasútállomásának főépülete közvetlenül
az út mellett - normál peronnal elválasztva – állt… akár be is tekerhettem volna.
Pózolása
Passo Di Lanza hágón
Energiatakarékos
hűtőszekrény
|
A völgyben egyszer csak végre meghallottuk a helikopterek hangját,
ami jelezte a mezőny közelségét. Célul tűztem ki magamnak, hogy a versenyen
beszerzek egy-két kulacsot a versenyzőktől. Tudtam, hogy ott a tömegben semmi esélyem
nincs erre, ezért - csomagjaimat hátrahagyva – elindultam lefelé és egy ingoványos
részen - ahol nem állt senki – izgatottan vártam a profikat. Nemsokára feltűnt az
első szökevény (Jackson Rodriguez), majd egyesével a többiek. Nem sokkal utánuk
megérkezett a mezőny is a favoritokkal. Láttam ugyan néhány repülő kulacsot, de
esélyem sem volt megkaparintani azokat.
Egy újabb csoport elején tekerő Androni Giocattolis
versenyző kezéből kicsúszott a kívánt ereklye, tőlem 2-3 méterre. Egyszerre ugrottunk
az út szélére guruló flaska után egy fiatal sráccal, de ő – szerencsémre –
megcsúszott az árokszélen így én egy másodperc előnnyel kaptam fel a kincset.
Diadalittasan dugtam a hátsó zsebembe a teli kulacsot és vártam a következő lehetőséget.
A leszakadók és a kísérőautók is lassan elhaladtak, és a tömeg megindult
lefelé a hegyről. Gyermeki boldogságban fürödtem, hiszen nagy körversenyeken ez
volt az első olyan kulacsom, amit verseny közben szereztem. Lassan én is csorogni
kezdtem lefelé, kerülgetve a csoportokat és elefántként mozogva lavírozni a száguldó
kerekesek elől lehúzódva. Lefelé menet erőteljesen pásztáztam az út menti részeket
ereklyék után, de be kellett látnom, hogy semmi esélyem a bokorról – bokorra járó,
éleslátású tinédzserekkel szemben. Öregesen lecsorogtam vagy ezer métert, majd egy
kiszáradt folyómedert követve eljutottam a környék legnagyobb városába Tolmezzo-ba.
Kisvártatva megállt egy ház előtt és
elmagyarázta, hogy ez egy ismerőse hétvégi háza, nyugodtan sátrazzak a ház mellett,
sőt még mosakodhatok is a csapnál. Örömmel éltem a lehetőséggel, bár miután
elment én a telekhatáron kívül állítottam fel a „házamat” - ha netán mégis megjelennének
a tulajék -, de a csap nyújtotta luxust azért kihasználtam. A kiadós babkonzerv
vacsora után egy rövid helyzetjelentés a páromnak, majd bevackoltam magamat és a
nap élményeinek számbavétele közben jól elaludtam…
5. nap: Entrampo - Sella Ciampigotto / 1805
m / - Domegge Di Cadore / 73 km /
Azon a reggelen szintén nem kellett korán kelnem – micsoda luxus! –
hiszen a tervezett szurkolói helyem mindössze húsz kilométerre tornyosult előttem,
bár ez 1500 szintemelkedéssel járt együtt. Kényelmesen összepakoltam,
megmosakodtam és nekiindultam a hegynek. Eleinte még csak öt százalék körüli emelkedéssel
küzdöttem a felkelő nap sugarainál, majd ez a völgy is kezdett durvulni a
helyenkénti 10-12 %-os kaptatóival. Nagy forgalom nem volt, így kényelmesen tekerhettem
a jó minőségű, de keskeny aszfalton. Lassan újra elértem a hóhatárt, feltámadt a
szél is. Tíz óra körül éreztem, hogy laposodik az út, néhány fanatikus drukker már
az út mentén ücsörgött, tehát közeleg a hegyi befutó helyszíne. A Sella
Ciampigotto hágón volt néhány sátor, melyek környékén jól felöltözött emberkék próbálták
forró italokkal feledtetni az éjszakai fagyos túlélést. Néhány perc tájékozódás
után visszafordultam, hisz a fennsíkon már ötvennel robogott tova a mezőny,
sokat nem láthattam belőle.
Hamarosan
megjelentek a Giro ereklyéket áruló furgonok, melyek egyikétől én is vásároltam
egy rózsaszín szettet 10 Euróért (póló,táska, sapka, kereplő, és 4db karkötő).
Ezen a körversenyen nem dobálnak ajándéktárgyakat, mint a Tour de France-on,
így kénytelen voltam fizetni némi pénzt a családtagoknak szánt relikviákért. A helikoptereket
hallván előrefutottam üres területre szuvenír gyűjtés céljából, majd megérkezett
a húsz fős szökevénycsoport, s én lázasan kattogtattam a fényképezőt, miközben hangosan
biztattam a versenyzőket. Néhány perc múlva megjöttek a favoritok is a pelatonnal
a segítőik gyűrűjében. Repült ugyan néhány
kulacs, de nem az általam portyázott szakaszon, így sajna nem sikerült bővítenem
a gyűjteményemet. Elbúcsúztam újdonsült ismerősömtől (talán Tamás) és
elindultam a karaván után. A fennsíkon még készítettem néhány fotót és irigykedve
néztem a kulacsaikkal büszkén sétálgató fiatalokat, bár azt nem értettem, hogy néhány
flaskáknak miért csak az alsó részét tartották
meg. A lejtmenetben visszafogtam a lovakat, mert a 10-15 százalékos szerpentines
lejtőn igen hamar elszállhatott volna az amatőr ilyen csomagokkal. Sokan
száguldoztak el mellettem, látszott rajtuk, hogy nem először ereszkednek alá ilyen
sebességgel. Fél szemmel az út menti bokrokat figyelgettem, de nem nagy reményekkel,
hiszen a versenyzők sem nyúlkáltak a folyadékért ilyen tempónál. Az egyik visszafordító
kanyarban azonban megpillantottam egy zöld flaskafélét és nyomban rácsaptam. Kiderült,
hogy ez is egy
Hamarosan
legurultam Laggio di Cadore-ba, ahol a feltorlódott kocsisor mellett lavírozgattunk
a szűk utcákon. A főtéren nagy csoportosulásra lettem figyelmes, és közelebb érve
derült ki, hogy az etap végét nézik az emberek egy vendéglő ablakába kirakott televízión.
Én is beálltam a kíváncsiskodók közé pipiskedve néztem az utolsó kilométereket.
Egyszer csak - tőlem pár méterre - egy toprongyos, részeg alak hangosan kiabálni
kezdett, miközben a kezét magasba emelve lóbált egy félig töltött üdítős
flakont. Rögtön a csomagomra pillantottam és szembesültem a ténnyel, hogy én hagytam
el ott a közelben. Fogalmam sem volt mit óbégatott ott a tömegben, de összehúztam
magam, nehogy felismerjen, netán és visszaadja az itókámat miután jót kortyolgatott
belőle…
Időközben
beérkezett az észt kerekes majd a mezőny és én is nekilendültem valami szállást
keresni. Még mindig a verseny vonalán haladtam, így automatikusan kémleltem az árkokat
és hamarosan rám kacsintott a szerencse egy Quick-Step kulacs formájában, mely az
árokban hevert. Pár méterrel arrébb egy újabb hevert a fűben, és annyira belelkesültem
a szerencsémen, hogy fel sem ültem a járgányra, hanem csak lépésben haladva pásztáztam
az árkot, majd pár száz méter után - letámasztva a kerót - visszafordultam és a
másik oldali árkot is átvizsgáltam. Ez ugyan sok időmbe tellett, de alaposságomnak
meg lett az eredménye egy félbevágott és három ép kulacs, egy bontatlan energiaszelet
és sütemény formájában. Ha ezt a klubban elmesélem…
Kutakodásomnak
egy város széle vetett véget, melynek központjában egy kemping táblája végleg eltántorított
a további keresgéléstől. Egy víztározó hídján áthaladva találtam meg a camping bejáratát,
ahol senkit sem találtam. Beljebb hatolva szembesültem azzal, hogy tulajdonképpen
egy telepített lakókocsis táborba cseppentem, ahol egy árva lelket sem láttam miután
körbetekertem. No sebaj, már nem volt tiszta váltásom… maradok - gondoltam, és leállítottam
a sátram a vizesblokk mellé. Alig végeztem a művelettel, amikor megjelent Dani
De Vito alteregója és hangosan, kezével gesztikulálva magyarázott valamit olaszul.
Próbáltam angolul, majd németül szót érteni vele, de mindhiába, majd előkapva a
mobilját folytatta a karattyolást... mármint a vonal túlsó végével. Miután végzett
a telefonálással elköszönt és én vártam, hogy mikor hallom meg a szirénázó rendőrautót.
A pakolás helyett inkább a vacsorához láttam hozzá, gondolatban felkészülve a fogda
nyújtotta luxuskörülményekre - legalább nem kell fizetni érte.
Hamarosan
meg is érkezett egy terepjáró, de abból egy középkorú civil férfi lépett ki,
széles mosollyal üdvözölve. A kemping tulajdonosa volt, és rövid alkudozás után
- egy tízessel megrövidítve - megmutatta a tisztálkodási helyeket és bekapcsolta
a bojlert. Közben - az időjárásról érdeklődve - eléggé elkeserítő dolgokat mondott
az elkövetkező napokról, sok esőt és lehűlést kiemelve. Miután eltávozott, kimostam
a cuccaimat és kiteregettem a mosókonyhában, majd egy hosszú forró zuhanyozás következett.
Nem akarom hosszan ecsetelni, de a csapi mosakodás, illetve az illatosított törlőkendő
használata után tiszta luxusélményeket éltem át a forró tusoláskor. A gyülekező
felsők láttán felmerült bennem a mosókonyhás alvás lehetősége, de olyan keménynek
bizonyult a próba, hogy inkább - a beázás kockázatát is vállalva - a sátras - füves
megoldást választottam. Másnap már hazafelé fordítom a szekerem rúdját, és ez a
nyugodt körülményekkel párosulva bizakodással töltött el, bár a fenyegető előrejelzések
némileg beárnyékolták a teljességet, de azért simán elaludtam.
6. nap: Domegge Di Cadore - Codroipo / 147 km
/
Longarone.....én
is innen rajtoltam...
|
Hamarosan megérkeztem Longarone-ba, ahol
a szakadó eső ellenére sok szponzor állított fel bemutató sátrakat. Még egy
nagy körverseny rajtterületén sem voltam - gondolom, nem vagyok ezzel egyedül -
ezért leírnám a látottakat. Nagyjából két részből áll a terület, egyik az egyszerű
halandóknak szánt ajándékokat kínáló reklámsátrak sora, ahol épp érkezésemkor kezdték
osztogatni a csecsebecséket. Én - mint honfitársaim többsége - nem utasítottam vissza
semmit, sőt volt, hogy kétszer-háromszor visszakajtattam némi hasznos apróságért,
annál is inkább, hiszen a rossz idő miatt alig lézengett néhány érdeklődő. Lehet,
hogy sokan kapzsiságnak vélik a következő mondatokban leírtakat, de akkor, ott,
abban a helyzetben nekem boldogságot okozott az a két-három kilo banán, 6-8
zacskó csokis süti, olajos hal, energiaital, forró tea stb. Egy olasz bank standjánál
egy kérdőív kitöltése után - amiből egy árva szót sem értettem - kaptam egy nagy
táskát, tollat, mérőszalagot és két piros baseball sapkát. Egy másik kamionnál a
keksz mellé forró csokit is kaptam és kikunyeráltam még két sityakot is. A VITTORIA
kamionnál fél tucat frappáns szöveggel ellátott levonóval lettem gazdagabb és egy
- számomra ismeretlen – vitaminokból is bespájzoltam.
A másik terület a versenyzőket felvonultató,
bemutató emelvény és közvetlen környezete, ahová csak VIP vendégek léphetnek be.
Itt vannak a főszponzorok és a csapatok sátrai, ahol a kiválasztottak szuvenírt,
ételt, italt és mi szemnek-szájnak ingere megkaphatnak. Éppen a leválasztó kordon
alatti területet pásztáztam gyorskötöző után kutatva - az eltört cipőtalpam rögzítését
folyamatosan pótolnom kellett - amikor valaki megbökdöste a vállam. Az előző település
útbaigazító embere volt, és széles mosollyal üdvözölt. Én is nagyon megörültem neki,
hiszen ő a másik - a naposabb - oldalon tartózkodott és egy gőzölgő kávéspoharat
nyújtott éppen felém. Igaz, hogy én egyáltalán nem kávézom, de ott a hideg esőben
egyszerűen nem utasíthattam vissza. Váltottunk néhány szót, majd visszalépett a
sátrak nyújtotta védelem alá.
Én elindultam a kordon mentén kötegelőt gyűjteni,
amikor újra mellettem termett kezében egy tarisznyával, sapkával, hűtőmágnessel
és egyéb apróságokkal, amiket mosolyogva nyújtott felém. Első pillanatban nagyon
meglepődtem - nem értettem a gesztust - és szabadkoztam - csak vicceltem - aztán
hálálkodva tömtem be a táskámba az eső elől. Ráadásként megkérdezte, hogy szeretnék-e
még valamit és én szemrebbenés nélkül rámutattam az előzőekben sóvárogva látott
BARDIANI-s pólóra. Fél perc múlva már boldogan gyűrtem a többi ajándék közé és némi
kompenzációként én is átnyújtottam - hálám jeléül - az otthon készített nemzeti
zászlós, blogom címével ékesített zacskómat, benne egy nyakba akasztóval.
Hálálkodva elbúcsúztam - mivel már gyűszűt sem tudtam volna hová tenni - elindultam
keresni valami szárazabb helyet.
Már dél körül járhatott az idő és közeledett
a rajt is, gondoltam keresek egy alkalmas helyet a szurkoláshoz. Az útszakasz teljesen
el volt zárva a gépjárművek elől, más bicajosnak eszébe sem jutott ilyen időben
tekerni, így én egyedül arattam le az út szélén lassan gyülekező emberek elismerő
tapsait. Nagyon jó érzés volt a négysávos utat egyedül uralni, a kereszteződéseknél
posztoló rendőröket kikerülve pedálozni tova. Félórás örömtekerés után egy kisebb
emelkedőnél találtam egy buszmegállót paddal és leparkoltam. Az eső még rátett egy
lapáttal, teljesen átáztam egy tenyérnyi száraz rész nem volt rajtam. Didergő kezekkel
láttam hozzá a aznapi zsákmány elpusztításához. Hamarosan társam is akadt a szűk
esővédett helyen egy - németül kiválóan beszélő - olasz veterán kerékpárversenyző
személyében, akivel hosszasan beszélgettünk mindenféléről. Aztán megjelentek a felvezető
autók, majd egy öttagú szökevénycsoport tűnt fel a kanyarban. Néhány perces lemaradással
jött a főmezőny – nem túl nagy tempóban -, látszott a fásultság a tőlem fél méterre
elhaladókon, bár én midig csak fapofákat véltem felfedezni ezeken a versenyeken.
Elhaladásuk után én is utánuk iramodtam
- csak úgy light-osan - az útszéleket szemmel tartva. Egy éles kanyarban utolért
a szerencse egy Katyusa-s kulacs formájában. Már itthon - visszanézve az etapot
- jöttem rá, hogy milyen kincset találtam, hiszen a szökevény Belkov - többször
visszajátszott - nagy kicsúszásakor elrepült flaskát találtam meg! Később egy kerítés
tövében találtam egy SKY kulacsot, majd még ötöt, valamennyit lakot területen.
Az ítéletidő nem tudta kicsalni a lakókat az utcára… kénytelen voltam én összeszedni
az eldobált cuccokat.
Van egy elméletem, mely szerint egy háromhetes
körversenyen, ha kétszáz versenyző napi tíz kulacsot dob el naponta tizennyolc napon
keresztül, amelyből minden ötödik olyan helyre esik ahonnan talán soha nem
veszi fel senki, akkor ez cca. tizenötezer darab. A nézők (napi 2-800 ezer)
vegyünk ötszázat, x 20 nap akkor kb. háromezer nézőre jut egy kulacs. Az általam
összeszedett 14 flaska tehát nem is rossz mennyiség! No, de mielőtt teljesen elszállnék
magamtól… térjünk vissza ahhoz a szeles esős napra: Vittorio Veneto-nál elbúcsúztam
a Giro-tól és kelet felé vettem az irányt. Az SS 13-as legendás főút eléggé forgalmas,
de tökéletes irány és jól lehet rajta haladni, ez már korábbi túráimon is kiderült.
Pordenone elég nagy város, sikerült is kissé
eltévednem, de valahogy kikószálódtam belőle. Lassan sötétedni kezdett és még mindig
esett az a fránya eső. Szállást kellett találnom, mégpedig lehetőleg fedett helyen,
hiszen csurom vizes volt minden cuccom és a felhőkből ítélve egész éjjeli áldásra
kellett számítanom. Kempingnek nyoma sem volt a környéken az eső csak esett…
nem voltak valami kedvezőek a kilátásaim. Elértem egy jó hosszú hídhoz (kb. 600m),
ahol akkor csak egy tízméteres folyócska csörgedezett (tavasszal ez többszörösére
duzzadhat a hegyek hóolvadásától), áthaladva rajta visszakanyarodtam a híd alá.
Nem is lett volna rossz hely, de valami állattetem borzalmas bűzt árasztott, ami
telítette a környéket. Nem maradt más választásom, mint újra nyeregbe ülni az erős
szürkületbe és a
zuhogó esőben.
7. nap: Codroipo - Grajska vas / 248 km /
Sajnos visszazökkentem a régi kerékvágásba és újra 3:30-kor volt ébresztő,
és az eső csak nem tágított tőlem. A nedves ruháim nem száradtak meg teljesen, így
bezacskóztam azokat, majd átvágtam magam a rengetegen és újra nyeregben voltam.
A száraz ruházatom hamarosan teljesen átázott, de már hozzászoktam. Codroipo után
elhagytam a 13-as utat és egy tizenegynéhány kilométeres, nyílegyenes úton értem
el a híres, szabályos 9 szögletű várfallal körülvett várost Palmanova-t. Bármennyire
is érdekes város is, de sajnos luxus lett volna belátogatni a sötétben és esőben,
így csak a külső csillag mentén kerülő utakon cikáztam félig körbe.
Ezután már finomabban nyomtam a pedált, de hamarosan újra kattogni kezdett.
Közben már majdnem felértem a hegy tetejére és az ujjaim annyira elgémberedtek az
ötfokos hidegben, hogy nem tudtam rendesen megfogni a láncszerelőt. Az eső meg csak
zuhogott. Bosszantott a dolog, mert a túra előtt cseréltem komplett szettet, és
ezt lazán ki kellett volna bírnia, hiszen volt olyan láncom mellyel húszezret tekertem.
Előzőleg láttam a környéken egy autószerelő műhelyt (még filóztam is rajta,
hogyan él meg itt a világ végén), elindultam hát, tolva a lerobbant járgányomat.
Meg is találtam a kisiparost, aki nem igazán értette mit is akarok, pedig kézzel-lábbal
magyaráztam, hogy beállnék az eső elől a műhely elé szerelni. Legyintett egyet,
s azzal otthagyott, én meg lemálháztam, és futottam néhány bemelegítő kört az udvaron.
Az ablakból egy kislány értetlenkedve bámulta, ahogy az a bolond rohangál az esőben,
közben kezével verdesi a combjait. A sérült láncszemet sikerült kiiktatni, és –
igaz, hogy ezután figyelnem kellett a felváltáskor a megrövidített láncra, de újra
nyeregbe szállhattam.
Száradó
ruhatár… ez kész cirkusz
A „járt utat járatlanért el ne hagyd” mondást
teljesen sutba dobva, egyenesen át akartam tekerni Ljubljana-n, amire jól ráfáztam,
mert állandóan gyorsforgalmi utakra tévedtem - illetve irányítottak -, így az általában
bő órás átkelés a duplájára sikerült. Bosszantott a hülyeségem miatti időveszteség,
de végre rátaláltam az A1 autópályával párhuzamosan futó kedvenc főutamra. Az egyébként
szép időben csodálatos völgyben hosszan kanyargó út számtalanszor keresztezi a sztrádát,
ami átvág a hegy alatt, míg nekem vagy átmásznom, vagy megkerülnöm kell azt (bár
nekem nem kell fizetnem érte!).
Már kezdett sötétedni, mikor elhagytam a
hegyek vonalát és erősen a szállásra kellett koncentrálnom. Közben az eső elállt
ugyan, de a felhőket nézegetve sok jót nem várhattam az éjszakától, fedett helyre
pedig aligha volt esélyem a sűrűn lakott környéken. Végre megpillantottam egy kisebb
erdőt az úttól kétszáz méterre, majd belevágva az átázott földút sarába behatoltam
a sűrűbe. Csurom víz volt minden, amihez értem, de a ruhámból is facsarni lehetett
a levet. Szerencsére volt váltás száraz ruhám, gyorsan átöltöztem, majd összedobtam
a sátrat a totális sötétben.
Nagyon fárasztó volt az aznapom, tömtem még
magamba némi eleséget és belebújtam a nedves hálózsákomba… de már ez sem érdekelt,
még az elalvás előtti gondolatokra sem emlékszem.
8. nap: Grajska vas - Szántód / 283 km /
Szokásos 3:30-as ébresztés, gyors táborbontás,
és egy óra múlva már Celje kihalt utcáin nyomtam a pedált a jól megszokott útvonalon.
A várost elhagyva igen kaptatós dombokat kellett legyűrnöm, talán az idei túrámon
először ekkor kellett tolnom a bringát felfelé Ponikva falu előtt.
Végre előbújt a napocska is és elkezdtem
előszedegetni a két napja zacskózgatott ruháimat, és bazári hangulatot teremtve
teletűzdeltem vele a bicajomat. A cipőm két napja csurom vizes volt, a talpának
állandó kötözgetése már rutinból működött. A szemüvegem sajna eltűnt,
valószínűleg a reggeli pakoláskor ejthettem el a sötét erdőben Majsperk városában
bevásároltam, majd átmásztam a medence keleti végét, majd viszonylag sík terepen
elértem a Ptuj-nál felduzzasztott Dráva impozáns hídját. A túlparton egy hirtelen
jött ötlettől vezérelve nem a szokásos útvonalon indultam el, hanem a 2. számú főúton
keletre. Úgy véltem, hogy így gyorsabban haladok és talán nincs annyi szintkülönbség.
Ormoz városánál tiltó táblát kaptam, de bevállaltam a számtalan figyelmeztető dudálást,
nem akartam kerülőt azért a három kilométer tilosért. Északra fordulva hamarosan
elértem a Jerusalem-be mutató táblát, de sietős dolgom miatt kihagytam az izraeli
főváros meglátogatását.
Ljutomer-nél újra a megszokott útra tértem
rá, és a nap sugarai már harminc fok fölé tornázták a hőmérsékletet. Dél környékén
értem be Lendva-ba, s nemsokára megláttam a határállomást… Újra Magyar földön tekerhettem.
Lentiben bevásárlás és vettem egy napszemüveget is, mert már nagyon hiányzott a
védelem. Belevágtam magam a zalai dombok közé, sietnem kellett, hiszen a Balaton
közepéig legalább el kellett jutni ahhoz, hogy vasárnap este hazaérjek. Ennek
megfelelően nyomtam a pedált, alig álltam meg néhányszor, a hátszél is segítőmmé
szegődött.
Öt óra tájékán értem el a Balaton végét
és az első adandó alkalommal csobbantam is benne egyet. Akárcsak egy héttel korábban,
nem ragaszkodtam a kerékpárutak nyújtotta „kényelemhez és biztonsághoz”, hanem a
lényegesen gyorsabb hetes főúton haladtam. Mikor kezdett sötétedni, akkor már gondoltam,
hogy elérem azt a helyet Szántód környékén, ahol idefelé jövet „megszálltam”. Annyira
mégsem volt olyan egyszerű, mert a fáradtság rányomta a bélyegét a teljesítményemre
is, már teljesen sötét volt, mire magtaláltam az elhagyatott telket. Szokásos sátorállítási
rituálé, kaja, majd alvászat. A gondolat, hogy másnap már szeretteim körében lehetek,
totálisan feledtette a kemény derékaljat, a vonatok zaját…
9. nap: Szántód - Miskolc / 358 km /
A háromra beállított vekker könyörtelenül belehasított az álmaimba,
kipattantam a sátorból és tizenöt perc múlva már újra a hetesen tekertem a hűvös
éjszakában. Vasárnap hajnalban nem túl nagy a forgalom a Balaton parti utakon és
nagyon jól haladtam Székesfehérvárig, melyen áthatolva a Velencei-tavat vettem célba.
Szerencsémre a tiltott szakaszt éppen felújították, így nem tettem Pákozd felé kerülőt.
Gárdonyban rövid reggeli szünet, majd újra nyeregbe, és meg sem álltam Érdig.
Ott lekanyarodtam egy átkötő mellékútra, ahol rögtön kaptam egy defektet. A túrám
első gyors levegővesztése volt, igazán kibírhatta volna már!
Kínkeservesen ugyan, de
eljött az átkelés ideje is, némi regenerálódás után kezdtem el utolsó szakaszomat
hazafelé. Akkor már egy ideje pattogó hangokat hallatott az első kerekem tengelye
körül, de először úgy gondoltam, hogy hazáig már talán kibírja. A tököli út azonban
rátett egy lapáttal, és már olyan erőteljes volt a kattogás, hogy csak a lehetőséget
kerestem, ahol kikaphatom a tengelyt. Akárhol nem lehetett szétkapni a szerkezetet,
hiszen az apró csapágygolyók szanaszét gurulhatnak ha nem vagyok elég ügyes, és
akkor keresgélhetem a fűben, vagy porban. A reptér keleti szárnyán meg is villant
a lehetőség egy a háza előtt kerékpárt szerelő bácsika személyében. Udvariasan engedélyt
kértem a csatlakozáshoz, s ő kedvesen még egy szőnyeget is leterített nekem a szereléshez.
Rutinosan szétszedtem, bezsíroztam majd összeraktam az agyat, s megköszönve a
segítséget nekilendültem. Az élelmiszertartalékaim fogytán voltak, így nézelődni
kezdtem üzleteket, és csak a harmadik bezárt szupermarket után esett le a tantusz:
PÜNKÖSD VAN!!!
Végül csak találtam Ócsán egy kis boltot és horror áron
vettem harapnivalót a nap hátralevő részére. A szokásos Budapest megkerülő akciómban
egyre erősebb szembeszéllel találtam magam, olykor a 15 km/h sebesség is erőlködve
sikerült. Gyömrő után teljesen védtelen voltam a rónaságon akadálytalanul süvöltő
széllel, és alig vártam a következő település nyújtotta szélárnyékra. Utolértem
egy vizet tankoló abonyi egyetemista srácot, aki árnyékában meghúzódva lazíthattam
ugyan, de hat km után sajna elváltak útjaink. Szenvedtem még egy jót Jászberényig,
ahol némi fagylalttal próbáltam tuningolni magamat. A következő faluban elcsíptem
egy bálákat szállító traktort, melynek a sebessége tökéletes volt arra, hogy vákuumot
képezzen számomra. Az egyenletesen zakatoló motor zaját figyeltem, és ha a traktoros
elvette a gázt akkor én is lassítottam, sőt kissé le is maradtam. Elég veszélyes
- és persze tilos! - művelet volt ez részemről, de annyira ki voltam merülve a széllel
folytatott küzdelembe, hogy be kellett vállalnom a kockázatot. Mintegy tíz kilométert
potyázhattam így, amikor lassulni kezdett a vontatóm és pislogott a jobb irányjelző
- tudtam, hogy vége a luxusnak.
Nyolc óra körül értem a 31-es út végéhez, áthajtottam
a hármas főútra, ahol a zúzalésávon, majd kerékpárúton hatoltam be Mezőkövesdre,
immáron teljes sötétben. Mindenképpen haza akartam érni éjfélig, ezért megállás
nélkül átrobogtam a városon, majd tekertem tovább a főút leállósávján. Ekkorra
már igen kimerült állapotban hajtottam, hiszen több mint háromszáz kilométer volt
a lábamban hajnal óta, de csak nyomtam a pedált a fénycsóvákat húzó autók mellett.
A főutat elhagyva kénytelen voltam kissé lazítani, mert a nagy rohanásban néha azt
éreztem, hogy nem uralom teljesen a helyzetet. Közben a feleségemmel többször beszéltem,
tartotta bennem a lelket, és nagyon aggódott az állapotomat érzékelve. Harsány után
volt egy kemény emelkedő, később pedig egy még durvább, hosszú kaptató, aminek a
tetején – férfiasan be kell vallanom - le kellett szállnom és feltolni a szerelvényem.
Nagyon nem kellett már nekem ez a végső megmérettetés, teljesen kikészültem fizikailag.
Az idő azonban nagyon sürgetett, lezúgtam a túloldalon egyenesen a kivilágított
civilizációba. A gyér forgalomban aztán kicsit magamhoz tértem, ráfeküdtem a kormányra
és csak úgy ösztönszerűen bökdöstem a pedált.
A város szívét elhagyva - egy hosszú egyenes végén -
valami csoportosulást véltem felfedezni. Már egészen közel jártam a jelenséghez,
mikor mécsesektől kivilágított körben integető alakokban felismertem szerető páromat
és langaléta fiamat. Az utolsó métereket már önkívületi állapotban tehettem meg,
hiszen a keresztező forgalmat már nem is érzékeltem, csak könnyeimet kordában tartva
gurultam feléjük. Már csak karnyújtásnyira voltam szeretteimtől, mikor kiugrott
mögülük kedvenc leányom - akinek a telefonbeszélgetésünk alapján 50 kilométerre
kellett volna éppen lennie - és egymás karjaiba borulva engedtük át magunkat az
együttlét leírhatatlan boldogságának. Nyolc perc maradt éjfélig… Kiderült, hogy
már két órája várnak – pokrócokba bugyolálva - nem kis feltűnést keltve a
Petőfi tér mellett elhaladók között.
Azelőtt kicsit irigykedtem azokra a túratársaimra, akiket
zenekarok és kerékpárosok hada búcsúztatott - vagy éppen várt egy-egy vidéki városka
főterén, de ezek után én éreztem a legboldogabbnak és legszerencsésebbnek hazatérőnek
szerény személyemet.
Egy kis összegzés:
-
megtett táv: 2055 km
-
szint. kb.: 11500m
-
időtartam: 9 nap
-
napi csúcs: 361 km / egyéni csúcsom /
-
Költségek: 12000Ft + 42 Euro
A leltár elkészült… és én is ott vigyorgok J
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése